Thursday, April 30, 2020

Fotografija: Različita lica iste umjetne muhe

Fotografije umjetnih muha u pravilu nerealno prikazuju njihov izged. Lijepa muha na slici, uživo, a osobito u vodi izgleda potpuno drugačije. Lijepe muhe s šarenih sličica često se u realnim ribolovnim uvjetima ne ponašaju dobro, dok one naizgled ružne tek u vodi dobiju oblik i akciju kakvu bi smo zapravo željeli imati


Kod mnogih muha je na temelju fotografije gotovo nemoguće zaključiti kako one doista izgledaju u živo, na zraku ili u vodi

Fotografija općenito, kakva god bila i izgledala, najčešće ne pokazuje stvari realno, tako kako ih mi vidimo golim okom. Poznato je, recimo, kako televizijska kamera ljudima dodaje oko pet kila, pa svi izgledaju punašnije nego uživo. Objektiv, ovisno o žarišnoj daljini, može lice promijeniti i do granice neprepoznatljivosti. Po općem dojmu i na bolje i na gore. Danas, u dobu selfija, to zna svatko. No, jeste li znali da fotke hrane dobro izgledaju tek onda kada je ona fotografirana napola sirova? Sigurno ne. Hrana kuhana toliko da je doista ukusna za jelo na fotografiji uvijek igleda loše, gnjecavo i prekuhano. Ovom me je triku svojedobno naučio jedan profi fotograf kome je slikanje hrane bila uža specijalnost. Puno prije računala i programa za obradu fotografija, čovjek je na tome napravio karijeru i hranio obitelj. Naravno, ne polusirovom hranom kakvu je snimao za jelovnike, knjige i plakate.

Nešto slično vrijedi i za fotografiranje muha. Osobito onih čupavih i dlakavih. Snimimo li suhu muhu vezanu tako kako je doista koristimo u ribolovu, na fotki će najčešće djelovati pregusto motana. Overdressed, rekli bi vezačkim rječnikom. Primjerice, jedan dva namotaja na suhoj muhi djelovati će na slici taman lijepo iako takva muha u živo neće moći plivati ni na najmirnoj vodi. Ona koja doista pliva i lovi ribe, s više namotraja perca, izgledat će nerealno prečupava. Naravno, tom će dojmu manje ili više pridonijeti način rasvjete, žarišnja daljina objektiva, izbor postavki na aparatu i drugi elementi koji čine ozbiljnije fotografiranje. Napraviti doista dobru makro fotku muhe i dan danas, uz sva moderna čuda tehnike, ipak treba znati. I alat za to može biti skuplji od najskupljeg mobitela.

U lovu strimerom obično je njegovo ponašanje u vodi kod potezanja i u zraku kod bacanja bitnije od sitnih ukrasnih detalja

Posebno zanimljiva priča su strimeri. Velike muhe koje se u našoj viziji manje ili više uklapaju u formu ribice. Oni na fotkama doslovno imaju više lica. Fotke nas mogu navesti na potpuno krive zaključke o njihovim stvarnom izgledu u vodi i ribolovnim osobinama. Ne zaboravimo, temeljne dobre osobine lovnog strimara su živahna pokretljivost u vodi, mali otpor vodi pri tonjenju i podizanju iz vode, manji otpor zraku pri bacanju. To je puno važnije od lijepih okica i šljokica, koje ljudima izgledaju "kao žive". Odnosno, strimeri koji u vodi nemaju adekvatnu akciju, koji čine značajniji otpor pri podizanju iz vode ili čine raznorazne probleme pri zabacivanju smatraju se manje dobrima u ribolovu. Bez obzira na atraktivan izgled na fotografiji. Na seriji fotografija dolje vidimo različita lica muhe vezane u Banana Fly stilu. Riječ je o muhama na tubicama, koje su dokazano među najboljima za lov lososa po cijeloj Skandinaviji. U njihovu lovnost se tamo ne sumnja, nema 'ko ih nema u kutiji. Malo preuređene odlično love i mnoge naše domaće ribe.

Ista muha snimljena raščerupana na vjetru, zalizana za "lijepu sliku", mokra pa ocijeđena, i u vodi, takva kakvom je vidi riba

1.Strimer koji smo netom vezali, u svom "očerupanom" izdanju, može potpuno nakaradno izledati. Toliko da će neupućeni promatrač fotografije ribički zaključiti kako je očajno loše vezan. S druge strane strimer od krutog materijala pošišan i ulickan škaricama djelovat će samo na slici puno ljepše i uvjerljivije. Slično kao napola skuhan grah s kobasicom, koji samo na slici puno ukusnije izgleda.

2. Nakon što smo isti strimer lijepo začešljali, a po potrebi i malo ulickali mokrim prstima, potpuno druga slika. E, to je sada prava mala ribica, pomisli bi sve dok se vlaga ne osuši, a muha ponovio napuhne i na zraku izgubi svoj riboliki oblik. No, estetika van vode ne znači da je stimer loš u ribolovu. Upravo suprotno, to govori da materijal u vodi radi što većina riba voli vidjeti.

3. Treće lice istog strimetra je kada ga propisno namoćimo i zatim dobro ocijedimo. Onaj mekan stisnut će se k'o čupavi mačak kojeg izvadimo iz vode. Nema ga se što za vidjeti. Međutim, i ta slika iskusnom ribiču puno govori. Prije svega da će takav strimer biti lakše podići iz vode prije bacanja od onog koji je i mokar van vode zadržao gotovo istu punoću i formu. Drugo, takva slika nam govori da je jedan strimer u vodi prozračan, a onaj dugi ne. Pogodite što je bolje?

4. Želimo li pak vidjeti najrealniju sliku nekog strimera, moramo ga fotografirati u vodi, pri realnoj brzini povlačenja ili onoj brzini protoka vode u kojoj ćemo ga koristiti. No, ni ta slika neće biti baš do kraja relan. Dojam najbliži stvarnom stanju imat ćemo kada snimimo filmić umjeto fotografije. Tek tu ćemo vidjeti kakvu formu strimer doista ima, je li i koliko sličan živoj ribici te kakva mu je akcija. Djeluje li mrtvo ili živahno radi na ribama privlačan način.

Iako vrlo jednostavno vezana na plastičnoj tubi, zahvaljujući izboru materijala i konstrukciji lako se baca i ima neodoljivu akciju

Zaključno, lijepa znalački vezana muha je - lijepa muha. Lijepa fotografija muhe, kakva god bila i kako god nastala, je  - lijepa fotografija. I u jednom i u drugom možemo s pravom uživati. I jedno i drugo traži vještinu, znanje i talent, koji zaslužuju svako poštovanje. Međutim, ako razmišljamo samo o ribolovnim kvalitetama tog ribičkog mamca, prave zaključke možemo izvesti samo razumnom analizom materijala i tehnike vezanja muhe van vode, te promatranjem njenog izgleda i ponašanja u vodi, gdje je vide i ribe. Lijepo na dlanu, lijepo na fotografiji ne mora, a vrlo često i nije, ono što doista dobro lovi ribe. (alp)