U ribolovu umjetnom mušicom manji kajak je dobro prevozno sredstvo, ali ne i osobito praktična platforma za ribolov u brzotekućoj vodi. Sidrenje kajaka u bržoj rijeci nije šaljivo. Vrlo mala pogreška može biti uzrok ne samo gubitka pribora već neugodnih, ako ne i po život opasnih situacija
Kajak od 3,5 metra težak je oko 25 kilograma pa se bez problema podiže na krov automobila i po potrebi prenosi do vode |
Što je bicikl na cesti to je mali ribički sit-on-top kajak na rijeci. Najveća prednost je što nam omogućuje veći radijus kretanja i dolazak na mjesta nedostupna kada idemo po obali pješice. S druge strane to je plovilo u kojem moramo aktivno održavati ravnotežu. To nije stabilan riječni čamac ili gumenjak po kojem možemo bezbrižno šetati, komotno zabacivati mamce ili uskakati direktno s obale. Postoje i takvi kajaci. Stabilni, u kojima možemo komotno loviti sjedeći ili stojeći. Mana takvih kajaka je što njima ne možemo veslati uzvodno u bržoj vodi, što je za ribolov na Savi vrlo značajna stavka. Posebna priča su sit-on-top kajaci za more. Oni su duži, stabilniji, brži kada se ulovi zalet, no istovremeno teški. Njih nećemo samo tako natovariti na leđa i odnijeti kroz šikaru do rijeke. Istina, postoje i prikolice za kajake koji će dobro doći na ravnoj podlozi, no u savskoj šikari i granju one neće biti od veće koristi.
Ribolov iz kajaka najbolji je i najsigurniji u društvu. U dvoje je puno komotnije, u troje najsigurnije. Dvojica ribiča puno će brže i lakša manipulirati kajacima pri utovaru i istovaru. Dva kajaka se bez problema mogu prevesti na krovu prosječnog automobila. Na rijeci, ako jedan ribič upadne u kakvu nevolju, drugi mu uvijek može priskočiti u pomoć. Prednost ribolova u troje je što u slučaju neprilike ili prevrtanja jedan kolega može pomoći ribiču, a drugi loviti kajak kako ga rijeka ne bi odnijela. Pametno je nekom špagom vezati kajak za ribiča kako ga voda ne bi odnijela u slučaju prevrtanja. No, isto je tako pametno paziti da se takva veza vrlo lako i jednostavno može otkopčati, ako kajak potone. Važna mjera sigurnosti je vezanje vesla za kajak. Takve se vezice mogu kupiti, no i komad najobičnije špage bolji je nego ništa. Pokušajte se zamiliti bez vesla nasred rijeke. Nije baš neki doživljaj, zar ne?
Prekrasan dan, bistra rijeka, malo ribiča i velika prirodna riba na udici formula je savršenstva u ribolovu umjetnom mušicom |
Bolen od 70+ centimetara u top kondiciji pravo je osvježenje u odnosu na ribolov očerupanih kalifa ubačenih iz ribnjaka |
Govoreći o sigurnosti u kajaku općenito, prvo što trebamo znati je da iskustvo u korištenju drugih tipova plovila pomaže dosta, ali kajak je ipak sasvim drugi svijet. Čak ni iskustvo u korištenju kanua, koji mu je izgledom i ponašanjem na vodi najsličniji, ne bi trebao biti razlog da se osjećamo previše samouvjereno. Svakom tko se odluči za nabavku kajka bilo bi vrlo mudro otići na kratki tečaj kod nekog iskusnog i stručnog kajakaškog instruktora. Kako je kupovanje kajaka među ribičima u ekspanziji posljednjih godina, možemo se nadati da će netko u dogledno vrijeme organizirati takve tečaje. U međuvremenu, minimum bi bio jako dobro proučiti osnovne kajakaške tehnike i sve mjere sigurnosti na Internetu te ne precjenjivati svoje mogućnosti. Posebno na bržim vodama s brzacima i slapovima gdje postoji vrlo realna opasnost od utapanja. Jezero i mirna rijeka za početak su više nego dovoljan izazov. U bržoj rijeci treba jako dobro promisliti kamo krećemo i što nam se sve može dogoditi. Naizgled bezazlene stvari u samo nekoliko sekundi postanu vrlo neugodne. Prevrtanje može kasnije izgledati komično, na katkada su to po život opasne situacije.
Nekoliko riječi o ostaloj opremi za ribiča kajakaša. Prva važna stvar je kajakaški prsluk. On mora biti takav da nam omogućuje komotno sjedenje i veslanje u kajaku. Vrlo bitna stvar je da on mora biti čvrsto zategnut uz tijelo. Naime, loš prskuk će u slučaju pada u vodu kliznuti gore te nam u boljem slučaju potpuno zakloniti vidno polje i otežati plivanje. U lošijem slučaju može nam onemogućiti disanje, što svakako ne bismo željeli. Druga stvar su ribičke hlače. U sit-on-top kajak možemo i običnoj odjeći, no sjedenje u mokrom, čak i po vrlo toplom vremenu, neće biti ugodno na duže staze. Kod nepromočivih ribičkih hlača od životne je važnosti imati čvrst dobro zategnut pojas. U slučaju pada u vodu on spriječava da voda potisne zrak u nogavice i okrene nas naglavačke. Plutati s glavom dolje, a nogama u zraku nije ni zdravo ni zabavno. Treća bitna stvar je nepromočiva vreća. Tu natrpamo doslovno sve što bi trebalo ostati suho. Pretinci u kajaku nisu apsolutno nepromočivi, a nekim stvarima previše je i samo jedna jedina kap vode. Fotografskom aparatu ili mobitelu, primjerice. Vezice kajak-veslo i kajak-tijelo smo već spomenuli. Ostalo po ukusu i potrebi.
Na krovne nosače prosječnog automobila bez problema vežemo dva laganija kajaka, a za silu, na kratke rute, mogli bi i tri |
Kako vožnja i ribolov kajakom izgledaju na Savi? Prije polaska detaljno ćemo isplanirati rutu, razmisliti gdje nam je najbolje spustiti i kasnije izvući kajak. Pažljivo ćemo razmisliti ne samo o mjestima koja su zgodna za ribolov već i o mogućim neprilikama na putu. Posebno o velikim panjevima ili granama koje vrebaju pod vodom. Uvijek ćemo misliti na to kako ćemo se i kojom rutom vratiti. Nizvodno ide bez problema. I uzvodno neke mirnije djelove Save komotno veslamo. Na pojedinim bržim djelovima ćemo kajak jednostavno vući za sobom uzvodno. I to ide bez problema. No, na putu uzvodno posebno su nezgodna mjesta gdje je voda plitka i brza pa ne možemo proći veslajući uzvodno, ali ni komotno se ukrcati u kajak. U takvim slučajevima ne škodi odveslati na drugu mirniju obalu rijeke, obići nezgodan dio i vratiti se na rutu. Lovimo li u dvoje, vrlo je dobra solucija s dva automobila. Jedan ostavimo nizvodno gdje na kraju izlazimo van. Oba kajaka utovarimo na drugi i odemo uzvodno. Kajakom se spuštamo i lovimo nizvodno. Kod ove kombinacije vrlo je bitno da u uzvodnom automobilu ne zaboravimo ključeve od onog nizvodno. (alp)